A webshop auditálás részei és folyamata
Az online felületek működésének elemzése elengedhetetlen minden jól működő vállalkozás számára, különösképpen igaz ez a webshopokra. A webshop auditálás az üzleti tevékenység különböző részeire terjed ki, többek között a keresőoptimalizálásra (SEO), a tartalomra, a weboldal teljesítményre valamint a felhasználói élményre (UX).
Az auditálás biztosítja, hogy megismerhesd webshopod minden összetevőjét és rávilágít azokra a hibákra, hiányosságokra, melyeket ki kell javítanod. Az auditálásnak minden esetben arra kell
összpontosítania, hogy mi történik ebben a pillanatban a webshopban; vagyis az aktuális állapotot mutatja be.
Ebben a cikkben a webshop auditálás területeit mutatom be illetve egy-két példán keresztül szemléltetem, hogy milyen előnyökkel jár.
Keresőoptimalizálás (SEO) auditja
A keresőoptimalizálást tekinthetjük az elemzés alapjának, hiszen ennek segítségével lehet a leghatékonyabban növelni a webshop eladásait;
A webshop audit rávilágít olyan seo hiányosságokra, problémákra, amelyek javításával a webshop helyezései javulnak, nő a látogatottság és ezzel arányosan a bevétel is. Arra kell helyezni a hangsúlyt, hogy a nyitólap, a termék kategória oldalak és a termék oldalak mind a keresőmotorok, mind a felhasználók számára könnyen megtalálhatók és beazonosíthatók legyenek.
Néhány fontos szempont, amit szem előtt kell tartani:
- Hogyan kezeled a szezonális termékek SEO-ját?
- Hogyan kezeled a SEO-t új termékek esetében?
- Mit csinálsz a megszűnt termék oldalakkal?
- Milyen tartalom van a termékoldalakon?
- Hogyan kapcsolódnak a webshop oldalai egymáshoz (belső linkelés)?
- Az egymáshoz kapcsolódó termékek megfelelően vannak összerendezve?
- Milyen ALT tag-ek vannak beállítva a termék fotókhoz?
A webshopok SEO auditja ezen felül duplikált tartalmakat, hiányos META információkat, 404-es oldalakat, gyenge belső linkeléseket keres.
Fontos felhívnom a figyelmet arra, hogy a webshop SEO audit illetve összes többi auditálás egy átvilágítást készít, feltárja a hiányosságokat, de nem feladata a javítás. Az audit típusától függően a hibák, hiányosságok korrigálását a SEO szakértő, a webfejlesztő vagy az UX designer végzi. (Vagy akár együttesen.)
Platform vagyis a webshop motorjának auditja
Az online kereskedelemben a legfontosabb a számunkra legmegfelelőbb webshop motor kiválasztása. A webshop platform audit elsősorban azt vizsgálja, hogy aktuális lehet-e a webshop motorjának a lecserélése, vagy elegendő a jelenlegi optimalizálása. Abban az esetben, ha az eladásaid egy ideje már csökkenő tendenciát mutatnak, mert a webshop motor lassú, rugalmatlan, hiányos a funkcionalitása, akkor megeshet, hogy új platformra kell váltani amely potenciális ügyfeleket hozhat.
Mik lehetnek a platform váltás okai?
Jobb felhasználói élmény (UX) – Milyen a webshop navigációja? Mekkora a betöltési sebesség?
Hogyan kezeli a webshop a termék fotókat? Előfordulhat, hogy egy új platformon javulnak ezek a tényezők.
Mobilra optimalizálás – A webshopodnak tökéletesen kell megjelenni minden képernyőméreten, hiszen az internetet használók több mint fele már mobilkészülékről böngészik.
Piaci feltételek - Mivel megnövekedett szükség van arra, hogy a felhasználóknak többcsatornás élményt kínálj, ezért a változó piaci feltételek miatt lehet, hogy fejleszteni kell a webshopodat.
Méretezhetőség – A jelenlegi webshop motorod esetében van lehetőség bővülni, amennyiben a forgalmad is bővül?
Költség - Amennyiben egy másik platformon olcsóbb, ugyanolyan (vagy jobb) minőségű, miért maradnál a jelenlegi platformon?
Platform sebesség - A lassú betöltési sebesség káros lehet a SEO-ra, ami befolyásolhatja a látogatók számát. Ha valaki meglátogatja az oldalt, és túl sok időt vesz igénybe a betöltés, nem fog tovább böngészni a webshopodban.
Amennyiben a platform váltás mellett döntesz, mindenképpen tisztában kell lenned azzal, hogy egy ez nagyon idő és munkaigényes feladat. Ráadásul befolyásolni fogja a webshopod SEO-ját is. Ezért a döntéshez mindenképpen szükséges a keresőoptimalizálás (SEO) auditja is.
Konverziós arány (CTR) auditja
A webshopodnak a látogatóidból, vásárlókat kell csinálnia. Amennyiben ezt a feltételt nem teljesíti, akkor felesleges forgalmat ráirányítani. Ez az erőforrásaid (pénz és idő) pazarlását jelentené. A konverziós arányokat felhasználhatod a konverziót végző felhasználók százalékos arányának maximalizálására. Számos tényező befolyásolja a konverziós arányokat, következzen néhány, amikre
összpontosítanod kell az elemzés során.
A cselekvésre ösztönzések (CTA) ellenőrzése – A konverziós arány alacsony lehet a nem megfelelő cselekvésre ösztönző elemek miatt.
Tipp: a CTA gombok legyenek színűkben és méretükben is feltűnőek, emelkedjenek ki környezetükből. Megfelelő szövegezésük több százalékkal képes javítani a konverzión.
Kezdőoldal és a céloldalak – Sok esetben a nem megfelelően felépített céloldalak (landing pages) az okai az alacsony konverziós aránynak. A legtöbb webshop itt veszíti el a látogatóit.
Űrlapok – Vizsgáld meg az űrlapjaidat, mert előfordulhat, hogy felesleges információkat is elkérsz a felhasználóktól, ami miatt egyszerűen elhagyják a webshopodat.
Regisztráció – Nem kényszerítheted a felhasználóidat regisztrációra, ha ők nem akarnak regisztrálni a weboldaladra. Ez a vásárlók elvesztésével járhat, amit könnyen ki lehet küszöbölni a „vendég” vásárlás (guest checkout) bevezetésével.
Fizetési folyamat (Checkout Process) – A fizetési folyamatnak gyorsnak és zökkenőmentesnek kell lennie, hogy a minimálisra csökkentsd a kosárelhagyásokat.
A mért dolgokon lehet (szabad) javítani
A változtatások hatását minden esetben mérni kell, erre pedig az egyik legjobb felület a Google Analytics. Segítségével a változtatásaid adatvezéreltek lesznek, amely szemlélet az egyik kulcs a
sikeres webshop működtetéséhez.
A Google Analytics segítségével a következőkre derülhet fény:
- Mi működik és mi nem a webshopodban
- A/B teszteléssel javítani lehet bizonyos elemek konverzióját
- Megtudhatod honnan érkeznek pontosan a látogatók a webshopodba
- Megtudhatod mennyire értékesek az új és a visszatérő látogatóid
- A konverziós arányok mérésének segítségével tesztelni tudod, hogy mi az ami hatékony és mi az ami nem
Mik a célok?
Minden auditálás megkezdése előtt tisztában kell lenni azzal, hogy mi is az ellenőrzés célja, és mit szeretnénk elérni a segítségével. Növelni szeretnénk a konverziók számát? Esetleg a látogatószám növelése az elsődleges? Magyarán az ellenőrzés elkezdése előtt pontosan meg kell határozni a célokat, hogy a kapott eredményeket megfelelően lehessen felhasználni.